Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Siemkowicach

98-354 Siemkowice, ul. Nowa 1

tel. sekretariat-dyrektor (43) 841-70-07                tel. intendent  (43) 841-72-18

dyrektor- 507 588 579                                          sekretariat- 507 597 281

E-mail: sekretariat@spsiemkowice.szkolnastrona.pl dyrektor@spsiemkowice.szkolnastrona.pl

Wycieczka Wieliczka- Kraków 21.10.2022

W piątek, 21 października 2022 roku uczniowie naszej szkoły z klas IA, IB i IIIB, pod opieką nauczycieli wyruszyli na wycieczkę do Wieliczki i Krakowa.

Wycieczka odbyła się w ramach programu "Poznaj Polskę". Naszym celem było krzewienie postaw i wartości patriotycznych w oparciu o bogate dziedzictwo historyczne, przyrodnicze, kulturowe i religijne regionu południowej Polski oraz integracja dzieci z młodszych klas.

Podróż minęła szybko i przyjemnie. Pierwszym etapem wycieczki było Muzeum Żup Krakowskich.

Po Muzeum Żup Krakowskich oprowadzili nas pan i pani przewodnik, którzy przekazali nam nie tylko wiele ciekawych informacji na temat kopalni, ale przede wszystkim zainteresowali nas fascynującymi opowieściami z dawnych czasów.

W muzeum dzieci podziwiały piękne dzieła sztuki - solniczki, pochodzące z najlepszych warsztatów złotniczych i wytwórni porcelany. Uczniowie oglądali również inne przedmioty wykonane ze złota, ceramiki, szkła oraz innych materiałów takich jak: kości, kamienie, masa perłowa. Ta kolekcja (liczącą ok. 1000 obiektów) zaliczana jest do najcenniejszych na świecie. W Zamku Żupnym w Wieliczce mieliśmy także możliwość obejrzenia wystawy współczesnego malarstwa i rzeźby.

Kolejnym punktem naszego programu była Kopalnia Soli w Wieliczce. Jest to jedyny obiekt górniczy na świecie czynny bez przerwy od średniowiecza do chwili obecnej, pozwalający prześledzić rozwój techniki górniczej w poszczególnych epokach historycznych. Największe wrażenie zrobiły na dzieciach niekończące się schody prowadzące do na sam dół kopalni i olbrzymie komory, powstałe po wydobyciu soli. W każdej z tych tajemniczych "jaskiń" czekały na nas ślady górników sprzed siedmiuset lat. Niezwykła okazała się dla nas kaplica urządzona w jednej z komór, do której schodziliśmy po solnych schodach, a ściany zdobiły solne rzeźby. Niespodzianką było również podziemne, słone jeziorko, przepięknie oświetlone i bardzo tajemnicze. Tu mogliśmy na chwilę zatrzymać się i odpocząć przy dźwiękach muzyki Chopina.

Nie mieliśmy pojęcia, że sól może mieć tyle odcieni, od szarej i brudnej, po białą, krystaliczną, a nawet błękitną i różową. To wszystko mogliśmy obejrzeć ponad 130 metrów pod powierzchnią ziemi.

Następnym etapem wycieczki był Kraków – historyczny zespół miasta. Po przyjeździe do Krakowa zjedliśmy pyszny obiad i nabraliśmy sił na dalsze zwiedzanie.  dojechaliśmy do najpiękniejszego miasta w Polsce, Z panią przewodnik rozpoczęliśmy spacer po Krakowie. Traktem Królewskim doszliśmy do Smoczej Jamy, w której mieszka legendarny smok wawelski. Tu świetnie się bawiliśmy, robiliśmy pamiątkowe zdjęcia, słuchaliśmy opowieści o smoku, czekając aż smok zacznie ziać żywym ogniem. Następnie udaliśmy się na Wzgórze Wawelskie, gdzie mogliśmy zobaczyć siedzibę królów polskich. Najpierw oglądaliśmy z zewnątrz Kaplicę Zygmuntowską, w której znajdują się groby polskich władców. Zamek Królewski na Wawelu zrobił na nas duże wrażenie. Jest to dwupiętrowa budowla o charakterze renesansowym, barokowym oraz z elementami klasycyzmu. Znajduje się tu dziedziniec z krużgankami arkadowymi, bramą wjazdową i pięć wież mieszkalnych.

Następnie udaliśmy się pieszo zabytkowymi ulicami Krakowa na Rynek Starego Miasta, który urzekł nas przepiękną architekturą i wspaniałą atmosferą. Zatrzymaliśmy się na dłużej przed Kościołem Mariackim, byliśmy w Sukiennicach i na koniec wysłuchaliśmy hejnału mariackiego granego przez trębacza z wieży kościoła  pw. Wniebowstąpienia Najświętszej Marii Panny. Mijając po drodze pomnik Adama Mickiewicza, kościół św. Wojciecha, Ratusz, klimatyczne kawiarenki, ruszyliśmy w kierunku parkingu, gdzie czekał na nas autokar.

Wycieczka dała nam wiele radości i niezapomnianych wrażeń. Wróciliśmy do domu bogatsi w nowe doświadczenia, pomysły i wiedzę.